search

Suprataxarea contractelor part time. Noile modificari introduse in Declaratia 112

Declaratia 112 va fi modificata pentru a cuprinde si noutatile privind suprataxarea contractelor part time, dupa cum reiese dintr-un proiect ANAF. Prevederile ordinului se aplica incepand cu veniturile aferente lunii august 2022. 
 
Potrivit art.I pct.68 si 80 din OG 16/2022 la art.146 si art.168 din Codul fiscal au fost introduse prevederi specifice privind stabilirea contributiilor sociale datorate de persoanele fizice salariate cu contract individual de munca cu norma intreaga sau timp partial. Astfel, contributiile sociale datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial se calculeaza prin aplicarea cotei prevazute de lege asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia, corespunzatoare numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ. In situatia in care cuantumul contributiilor datorate de salariati este mai mic decat cele datorate la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile, diferenta se suporta de angajator/platitor de venit. 
 
Prin noul proiect se ordin se aproba urmatoarele: 
 
- modelul si continutul formularului 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”;
- nomenclatoarele: „Creante fiscale”, „Tip asigurat pentru alte entitati asimilate angajatorului”, „Tip asigurat”, „Indicatori conditii speciale/deosebite”;
 
- instructiunile de completare si caracteristicile de editare a formularului 112.
 
In proiectul de act normativ au fost efectuate unele modificari potrivit dispozitiilor art.I pct.68 si 80 din Ordonanta Guvernului nr.16/2022, precum si alte modificari impuse de legislatia in vigoare, o parte din acestea fiind propuse de partile implicate in elaborarea sau avizarea proiectului de ordin comun, dupa caz, dupa cum urmeaza:
 
 -eliminarea din „Anexa angajator” a unor indicatori ca urmare a modificarii conditiilor prevazute la art.60 pct.5 si pct.7 din Codul fiscal; 
 
-introducerea in „Anexa asigurat” a unor casete pentru salariatii carora li se aplica prevederile art.146 alin.(56 ) si art.168 alin.(61 ) din Codul fiscal, precum si a unor randuri in sectiunile A si B referitoare la: - suma limita pentru calculul contributiilor sociale conform art.146 alin.(56 ), respectiv art.168 alin.(61 ) din Codul fiscal; 
- contributia de asigurari sociale de sanatate calculata conform art.168 alin.(6 1 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
- contributia de asigurari sociale de sanatate suportata de angajatorul/platitorul de venit, dupa caz, potrivit art.168 alin.(6 1 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare; - contributia de asigurari sociale calculata conform art.146 alin.(56 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
- contributia de asigurari sociale suportata de angajatorul/platitorul de venit, dupa caz, potrivit art.146 alin.(59 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
- introducerea in Nomenclatorul „Creante fiscale” a doua randuri referitoare la contributia de asigurari sociale, respectiv contributia de asigurari sociale de sanatate suportata de angajatorul/platitorul de venit, dupa caz, potrivit art.146 alin.(59 ), respectiv art.168 alin.(6 1 ) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
- introducerea in Nomenclatorul „Tip asigurat pentru alte entitati asimilate angajatorului” a tipurilor de asigurati „personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii prevazute de O.U.G. nr.3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor” si „personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii prevazute de O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii”; adaptarea corespunzatoare a rubricilor din Sectiunile C si E.3 ale „Anexei asigurat”;
 
- eliminarea tuturor trimiterilor la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, avand in vedere ca dispozitiile actului normativ si-au incetat aplicabilitatea;
 
- modificarea corespunzatoare a instructiunilor de completare a formularului 112.
 
 


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice